Vurderingspraksis
Det er vores hensigt, at alle dagtilbud i Silkeborg Kommune har:
- En vurderingspraksis der er baseret på både datainformeret og erfaringsbaseret viden om barnets og børnegruppens sproglige udvikling
- Mulighed for at følge børns sproglige udvikling systematisk med henblik på at kunne justere den sprogpædagogiske praksis omkring barnet rettidigt
- Fagprofessionelle der er kvalificerede til at anvende de udviklings- og vurderingsredskaber, der anvendes i Silkeborg Kommune, og som formår at implementere dem som en naturlig del af den sprogpædagogiske praksis
Sproglige og kommunikative kompetencer grundlægges tidligt i livet og er afgørende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Sproget er fundamentet for at kunne kommunikere og lære noget nyt. Samtidig er det et vigtigt redskab til at kunne sætte ord på følelser og meninger, og børns kommunikative og sproglige udvikling i de første leveår har stor betydning for deres fortsatte udvikling af sprog- og senere læsefærdigheder. Det er derfor vigtigt, at den sproglige udvikling følges kontinuerligt og at der foregår en tidlig og målrettet indsats for at udvikle børnenes sproglige og kommunikative færdigheder.
I Silkeborg Kommune anvender vi ’Sprogtrappen’ i dagpleje, vuggestue og i overgangen til børnehaven, samt ’Sprogvurdering 3-6’ i børnehave og i overgangen til skole, som henholdsvis udviklingsredskab samt vurderingsredskab. Men viden om børnenes sproglige og kommunikative udvikling baseres, udover data fra ovennævnte redskaber, også på erfaringsbaseret viden både fra hjemmet og de fagprofessionelle.
Det er formålet, at den kommunale vurderingspraksis primært anvendes til at pege på, om de sproglige læringsmiljøer tilbyder det, som det enkelte barn og fællesskabet udvikler sig mest af. Den systematiske vurderingspraksis giver viden og data om børnenes sproglige udvikling og skal bruges til at kvalificere den sprogpædagogiske praksis og indsats for alle børn. Sprogvurderingsdata giver ligeledes mulighed for at identificere de børn eller børnegrupper, der har brug for fokus eller særlig indsats i forhold den sprogpædagogiske praksis i hverdagen. Samtidig giver en vurderingspraksis mulighed for at inddrage forældrene i dialog om barnets sproglige udvikling og stimulering i dagtilbud og hjem.
Det er et mål, at de lokale resultater fra sprogdata bedres år for år, for dermed at opkvalificere de sproglige læringsmiljøer.
Om Sprogtrappen
Sprogtrappen er et forskningsinformeret udviklingsredskab og en metode til at arbejde systematisk med sprog i dagpleje, vuggestue og i barnets overgang til børnehave.
Sprogtrappen er et forebyggende sprogpædagogisk redskab, hvis formål er at understøtte de fagprofessionelles arbejde med børns tidlige sprogudvikling ved systematisk at følge det enkelte barns/børnegruppens udvikling over tid på baggrund af de observationer, der gøres i hverdagen.
Sprogtrappen giver et fælles sprog, konkrete redskaber til at omsætte data og mulighed for systematik og tydelig retning.
I H&H giver Sprogtrappen mulighed for at se sprogdata både på individ- og gruppeniveau.
Om Sprogvurdering 3-6
Sprogvurdering 3-6 er udviklet af forskere fra Tryg Fondens Børneforskningscenter & Institut for Kommunikation og Kultur, Århus Universitet samt internationale forskere, for Børne- og Ungeministeriet, så de fagprofessionelle kan bruge det til at foretage de lovpligtige sprogvurderinger i tre årsalderen.
Sprogvurdering 3-6 er et standardiseret vurderingsmateriale og vurderer en række talesproglige og før-skriftlige færdigheder hos børn i alderen 3-6 år.
Sprogvurdering 3-6 er et normbaseret sprogvurderingsmateriale, der gør det muligt at følge den sproglige udvikling hos børn mellem 3 og 6 år, samt sammenligne sprogvurderingsresultaterne hos børn med samme alder og køn. Materialet giver ligeledes mulighed for at identificere det enkelte barns sproglige udfordringer og ressourcer.
I H&H giver Sprogvurdering 3-6 mulighed for at se sprogdata både på individ- og gruppeniveau.
Sprogtrappen anvendes som udviklingsredskab for sprog i 0-3 års området, hvis:
- Overgangsskema fra sundhedspleje peger på behov for sproglig opmærksomhed
- Der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om at barnet kan have behov for en sprogstimulering
- Hvis barnets seneste trivselsvurdering er markeret øget opmærksomhed/bekymring
- Barnet er flersproget
- Barnet har fået udleveret Sproggaven ved 8 måneders alderen
Sprogvurdering 3-6 anvendes som sprogvurderingsredskab
Ved 3 års-alderen, hvis:
- Der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om at barnet kan have behov for en sprogstimulering
- Overgangsskema fra dagpleje/vuggestue peger på behov for sproglig opmærksomhed
- Barnet har en sprogtrappeprofil 2-5 fra dagpleje/vuggestue
- Hvis barnets seneste trivselsvurdering er markeret øget opmærksomhed/bekymring
- Barnet er flersproget
- Barnet har fået udleveret Sproggaven ved 8 måneders og/eller 2 års alderen
Det er et mål i Silkeborg kommune, at 30% af alle de 3-årige sprogvurderes.
På børnehusniveau vil det være svarende til at minimum 20% af de etsprogede 3-årige sprogvurderes samt alle flersprogede 3-årige sprogvurderes.
Ved 5 års-alderen, hvis:
- Sprogvurderingsresultat ved 3 eller 4 års sprogvurdering har været i særlig/fokuseret indsats
- Barnet er flersproget
- Barnets seneste trivselsvurdering er markeret øget opmærksomhed/bekymring
Læs vejledning til oprettelse af sprogvurdering og sproghandleplan her
Sproghandleplan
Hvis Sprogtrappen eller Sprogvurdering 3-6 viser behov for indsatser i det sproglige læringsmiljø/ sprogstimulering, oprettes en sproghandleplan (fokuspunkt i H&H), i et samarbejde med forældrene. Handleplanen skal beskrive de sproglige indsatser, der skal fokuseres på både i hjem og dagtilbud.
Sproghandleplanen forbliver aktiv i overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave samt fra børnehave til skole, hvis den vurderes at indeholde relevante oplysninger om barnets sproglige baggrund og progression.
Der er mulighed for support fra en logopæd og/eller en flersprogsvejleder.
Læs vejledning til oprettelse af sprogvurdering og sproghandleplan her
Sprogvejledning/Flersprogsvejledning
Hvis sprogvurderingsresultatet placerer sig i fokuseret/særlig indsats ved 3 års sprogvurderingen, indkaldes til sprogvejledning med forældre, kontaktpædagog og logopæd eller flersprogsvejleder, hvis det er et flersproget barn. På sprogvejledning udleveres Sproggaven, og der udarbejdes handleplan for sproglige indsatser i børnehave og hjem.
Børn, der ikke går i dagtilbud, skal i tre årsalderen have foretaget en sprogvurdering af en logopæd/flersprogsvejleder.
Dansksprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og som har behov for sprogstimulering, får vejledning til sprogstimulering af en logopæd.
Flersprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og som har behov for sprogstimulering, skal optages i et dagtilbud 30 timer om ugen.
Sprogtrappen
Det anbefales, at anvende Sprogtrappen 0-3 kontinuerligt for at følge den sproglige progression, evaluere og eventuelt igangsætte nye sproglige indsatser i læringsmiljøet.
Sprogvurdering 3-6
Det anbefales at lave en sprogvurdering ved 4 årsalderen, hvis
- Der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om at barnet kan have behov for en sprogstimulering
- Sprogvurderingsresultat ved 3 års sprogvurdering har været i særlig/fokuseret indsats
- Hvis barnets seneste trivselsvurdering er markeret bekymring/stærk bekymring
Opfølgning på sprogdata
Ved årsskiftet kan dagtilbuddet selv trække en rapport i Hjernen og Hjertet med dagtilbuddets samlede sprogdata på både institutions- og børnehusniveau.
Det anbefales, at der med afsæt i disse rapporter samt de erfaringsbaserede data afholdes et lokalt møde i dagtilbuddet mellem institutionsledelse og sprogansvarlige, hvor dagtilbuddets samlede sprogdata analyseres med det formål at justere og opkvalificere indsatser i de sproglige læringsmiljøer. På mødes evalueres de sprogindsatser, der har været igangsat i læringsmiljøet, og der laves aftaler for fremtidige indsatser i dagtilbuddet. Til dette arbejde kan Udviklingsplanen for sprog i Hjernen og Hjertet anvendes.
Hvis de samlede sprogdata for kommende skolestartere viser bekymring på gruppeniveau, er det vigtigt, at den viden tilgår skolen, så der kan tages højde for det i forbindelse med skoleårets planlægning.
Der er mulighed for at invitere en logopæd og flersprogsvejleder fra PPL med til dette møde.
Læs vejledning til at trække daginstitutionssrapport i Hjernen og Hjertet her
Refleksionsspørgsmål der kan bruges ved analyse af sprogdata:
- Hvordan ser sprogtrappeplaceringerne ud for de 0-3 årige?
- Hvordan ser sprogvurderingsresultaterne ud for henholdsvis de 3- og 5-årige?
- Hvilke sproglige indsatser og aktioner i læringsmiljøet skal eventuelt iværksættes? (Brug eventuelt dialogkortene fra læreplanstemaet Kommunikation og sprog til refleksion over sproglige indsatser i læringsmiljøet)
Sprogvejledning med en logopæd
Hvis barnet placerer sig i en fokuseret eller en særlig indsat i sprogvurderingen, er der mulighed for at invitere logopæden til en Sprogvejledning.
Målet er at give forældre og fagprofessionelle mulighed for en fælles drøftelse med logopæden om en bekymring for et barns tale-, sproglige og kommunikative udvikling. Hvis det vurderes, at der er bekymringer, der rækker ud over det sproglige, så skal problematikken i stedet drøftes på et fokusmøde (Trivsel på tværs).
Målet er at give sparring og vejledning, der kvalificerer forældre og fagprofessionelle i forhold til håndtering af de sproglige udfordringer i hverdagen.
Under sprogvejledningen indkredser forældrene, den fagprofessionelle og logopæden i fællesskab ressourcer og udfordringer i forhold til problematikken, og på baggrund af dette diskuteres og besluttes forskellige handlemuligheder.
Målgruppen
Sprogvejledningen er for børn, der på trivselsmålingen (Trivsel på tværs) er markeret i trivsel, men hvor forældre eller pædagoger har en bekymring for barnets tale-, sproglige eller kommunikative udvikling.
Flersprogsvejledning med flersprogsvejleder
Alle flersprogede børn sprogvurderes ved tre årsalderen og flersprogsvejlederne understøtter ved sprogvurderingen af 3 og 5 årige flersprogede børn.
Flersprogsvejlederne understøtter forældresamarbejdet sammen med det pædagogiske personale og i forbindelse med 3 års vurdering og eventuel udlevering af sproggaven afdækkes modersmålskompetencer i dialog med forældrene.
Flersprogsvejledernes support har til formål at sammenflette viden fra data, det pædagogiske personale og forældrene for, i samskabelse, at skabe gode deltagelsesmuligheder for flersprogede børn i børnehusets læringsmiljøer.
Supporten kan fx tage sit udgangspunkt i:
- Interkulturel pædagogik
- Sprogligt stillaserede læringsmiljøer
- Sprog og leg
- Sprog og aktiviteter/temaer
- Interkulturelt forældresamarbejde
- Fysiske sprogmiljøer
- Sprogbaseret pædagogik
- Flersprogsudvikling
- Biliteracy
- Nyankomne børn
- Dialogisk læsning
- Observationer
- Sparring
Fokusmøder
Hvis det vurderes, at der er bekymringer, der rækker ud over det sproglige, så skal problematikken i stedet drøftes på et fokusmøde.
For dig som leder
Sprogtrappen 0-3 og Sprogvurdering 3-6 leverer sprogdata i Hjernen og Hjertet på både individ- og forskellige typer af gruppeniveauer. De tilgængelige sprogdata, sammenholdt med de erfaringsbaserede data giver strategisk mulighed for målrettet at kvalitetsudvikle den sprogpædagogiske kultur i dagtilbuddet. En forudsætning for at sprogvurderingsdata medvirker til at kvalificere og udvikle de sproglige læringsmiljøer er blandt andet, at der skabes gode rammer for sprogvurderingspraksis og opfølgende indsatser.
- Har I en tydelig procedure for, hvordan I vurderer, om der skal laves en Sprogtrappeplacering eller en Sprogvurdering 3-6 på et barn?
- Har de fagprofessionelle, der anvender Sprogtrappen 0-3 og Sprogvurdering 3-6, de særlige kvalifikationer, det kræver at varetage den opgave?
- Hvilken praksis har I for inddragelse af forældrene?
- Hvordan og hvor ofte kigger I på sprogvurderingsdata på stueniveau, aldersniveau, børnehusniveau, institutionsniveau?
- Hvordan bruger I sprogvurderingsdata i arbejdet med læreplanstemaet ’Kommunikation og Sprog’?
- Ved de fagprofessionelle, hvor de kan få sparring og vejledning om analyse af data, sprogvurdering og opfølgende indsatser, og benytter de sig af det?
- Hvilken systematik har I i forhold til anvendelse af sprogdata og sproghandleplan ved et eventuelt stue- og/eller skift af primærvoksen?
- Hvilken systematik har I i forhold til anvendelse af sprogdata og sproghandleplan i overgang fra vuggestue/dagpleje til børnehave og i overgang fra børnehave til skole?
Opfølgning på sprogdata
På skole- og institutionsledelsernes møde i oktober-november sættes fokus på sproglig kontinuitet i overgang fra børnehave til skole. Se Sproglige overgange – obligatorisk
Se Vurderingspraksis – obligatorisk
Skal du som fagprofessionel anvende Sprogtrappen 0-3 eller Sprogvurdering 3-6 kan du anvende disse guidelines:
Sprogtrappen
- Har du læst ’Vejledning til Sprogtrappen’(under hjælpefanen i H&H)?
Sprogvurdering 3-6
Inden du går i gang, udleveres orienteringsbrevet til forældrene, hvor formålet med sprogvurderingen, hvornår den finder sted og hvem der deltager, er beskrevet. Er barnet flersproget bruges oversatte forældrebreve, som du kan finde her
Orienteringsbrev til forældrene, dansk
Orienteringsbrev til forældrene, engelsk
Før sprogvurdering:
- Har du læst ’Vejledning til Sprogvurdering 3-6’ (under hjælpefanen i H&H)?
- Har du et godt kendskab til og erfaring med de børn, der skal sprogvurderes?
- Har du etableret en god og afslappet kontakt til barnet?
Under sprogvurdering:
- Er du opmærksom på at give barnet positiv feedback, uden at hjælpe barnet mere end nødvendigt?
- Giver du barnet tid til at overveje og vælge svar?
Efter en sprogvurdering:
- Hvordan inddrager du forældrene når sprogvurderingen er foretaget?
- Hvordan vejleder du forældrene i hvordan de kan understøtte barnets sproglige udvikling
- Hvordan sikrer du, at de planlagte sproglige indsatser fra handleplanerne er med til at udvikle jeres praksis og bliver synlige i de sproglige læringsmiljøer?
- Hvordan bruger I stuens samlede sprogvurderingsresultater som afsæt for jeres planlægning af pædagogiske indsatser?
- Ved du, hvor du kan få sparring og vejledning om analyse af data, sprogvurdering og opfølgende indsatser, og benytter du dig af det?
Erfaringsbaseret data
Overvej altid om der er behov for yderligere sprogdata som supplement til Sprogvurdering3-6 for at nuancere barnets kommunikative og sproglige færdigheder. Nedenstående er eksempler på opmærksomheder.
- Hvor langt er barnet i forhold til fælles opmærksomhed og pegegestik?
- Hvordan indgår barnet i legerelationer?
- Hvordan indgår barnet i relationer og socialt samspil
- Hvordan er barnets pragmatiske færdigheder?
- Hvis barnet er flersproget? Rundt om det flersprogede barns sproglige udvikling
Sproghandleplan
Hvis sprogtrappeplacering og sprogvurdering viser behov for sprogstimulering, oprettes en sproghandleplan (fokuspunkt i H&H), i et samarbejde med forældrene. Handleplanen skal beskrive de sproglige indsatser der skal fokuseres på både i hjem og dagtilbud.
Der er mulighed for support fra sprogansvarlig samt en logopæd og flersprogsvejleder.
Inspiration til sproglige indsatser:
Inspirationsmateriale til sprogvurdering 3-6
Inspirationskatalog med sproglige udeaktiviteter for dagtilbud
Sproghandleplanen skal forblive aktiv i overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole, hvis den vurderes at indeholde relevante oplysninger om barnets sproglige baggrund og progression.