Forældresamarbejde omkring sprog
Det er vores hensigt, at alle dagtilbud i Silkeborg Kommune har:
- Samarbejde med forældrene omkring sprog, fordi forældrene har en særlig vigtig position og viden i forbindelse med barnets sproglige og kommunikative udvikling
- Kvalificerede fagprofessionelle der kan vejlede forældre i, hvordan de understøtter deres barns sproglige og kommunikative udvikling
- Blik for at alle forældre er forskellige, og at forældresamarbejdet omkring barnets sprog er tilpasset den enkelte families behov
Et trygt og stimulerende hjemligt miljø udgør det vigtigste element i barnets trivsel og læring, og forældrenes viden og erfaring omkring barnets sprog er vigtig og gældende viden i samarbejdet omkring sprog mellem hjem og dagtilbud.
Når børn bruger sproget i leg og andet samvær med andre børn og voksne, øver de sig i at anvende sproget målrettet, kreativt og præcist. Børn lærer imidlertid primært sprog af de voksne. De lærer sig det sprog, de hører, de voksne anvende – det gælder både det ordforråd og de vendinger, der kendetegner den enkelte families sprog – og de lærer sig den måde de voksne anvender sproget på, når de taler sammen, og når de taler om hændelser og oplevelser i tilværelsen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at alle voksne er sproglige rollemodeller, men at forældrene har en særlig vigtig position i forbindelse med barnets sproglige og kommunikative udvikling.
Alle forældre kan bidrage til deres barns sproglige udvikling. Forældre skal sikres muligheder for at spille en aktiv del i barnets sprogudvikling. Dagtilbuddet kan inspirere ved at vise forældrene, i hvilke sammenhænge og på hvilken måde de kan bidrage.
Dagtilbuddet kan med udgangspunkt i de enkelte familiers behov og ønsker vejlede forældre om, hvordan de kan bidrage positivt til barnets læring og udvikling. Det kan eksempelvis være ved at:
- Læse højt for barnet
- Synge med barnet
- Inddrage barnet i aktiviteter
- Tale med barnet om alt det, forældre og barnet foretager sig i og uden for familien
Herigennem udvikler barnet sit sprog og forståelse for verden og udvider sin erfaringsverden ved at stille spørgsmål, undre sig og gøre sig erfaringer.
Samarbejdet mellem forældre og dagtilbud bør bygges på følgende principper:
- Meningsskabelse, forældrene skal kunne se og forstå barnets behov for støtte og værdien af de ressourcer, der ligger i hjemmet
- Motivation, skabe en forståelse af, hvor vigtig en ressource hjemmet er for barnets fortsatte trivsel, udvikling og læring
- Inddragelse, forældrene skal understøttes i deres forældrerolle, så de får blik for egne ressourcer i forhold til barnets udvikling, trivsel og læring
- Konkretisering, der skal være konkrete aftaler om indhold, løbende dialog og opfølgning
Siden 2016 har der i Silkeborg Kommune været en særlig sprogindsats Sproggaven målrettet udvalgte forældre. Formålet med Sproggaven er tidligt i børnenes liv at give forældre konkrete, sprogstimulerende materialer og vejledning til at understøtte barnets sproglige udvikling. Sproggaverne gives i takt med, at barnet bliver ældre, og dets sprog udvikler sig, således at indholdet i Sproggaverne er relevant og givende for barnets videre udvikling. I indsatsen inddrages forældrene tidligt som en væsentlig ressource i deres barns sproglige udvikling og betragtes dermed som et vigtigt led i den kommunale strategi om rettidig indsats. Læs mere på Sproggaven – hjælp sproget på vej
Det er et krav i Dagtilbudsloven, at forældre inddrages i forbindelse med sprogvurdering og sprogstimulering. Forældre er en afgørende ressource for barnets sprogudvikling, og det daglige samarbejde med forældrene om barnets læring og trivsel skal være konstruktivt og tillidsfuldt. Derfor er det vigtigt, at forældrene informeres om, at Sprogvurderingen 3-6 udføres, og om hvordan det foregår.
Forældrene orienteres om resultaterne af Sprogvurderingen 3-6 og om en eventuelt opfølgende indsats. Forældrene inddrages i indsatsen efter behov. Både Sprogvurderingen 3-6 samt de supplerende spørgsmål til forældrene kan anvendes som afsæt for at inddrage forældrene i en dialog om barnets sprog og betydningen af sproglig stimulering i hjemmet.
Når Sprogtrappe 0-3 anvendes ved bekymring for den sproglige udvikling i 0-3 års området, er det ligeledes et naturligt krav, at forældrene orienteres om Sprogtrappen, og inddrages efter behov i forhold til den opfølgende indsats og eventuelle handleplan.
Når der udarbejdes handleplaner for børn med behov for en sproglig indsats, skal forældrenes rolle fremgå af handleplanen. Forældrene inddrages aktivt i udarbejdelsen af handleplanen, således at deres indsats tager udgangspunkt i deres egne ressourcer og tæt på det, der foregår i hverdagen.
Forældre er forskellige, og det er dagtilbuddets opgave at sætte rammen om et forældresamarbejde, som er differentieret og baserer sig på forældrenes ønsker og behov. Mange forældre har glæde af og bør få vejledning i, hvordan de selv kan understøtte deres børns sproglige udvikling.
På følgende links kan der hentes inspiration til, hvordan dagtilbuddet kan styrke og understøtte forældresamarbejdet omkring sprog:
Logopæden og flersprogsvejlederen fra PPL tilbyder Sprogvejledning til dagtilbud og forældre.
Sproggaven udleveres af logopæd og flersprogsvejleder (ved 3 år) til en sprogvejledning med forældre og dagtilbud, såfremt sprogvurderingsresultatet viser behov for særlig eller fokuseret indsats. Læs mere under Vurderingspraksis – Obligatorisk
I forældresamarbejdet omkring sprog kan du som leder have følgende opmærksomhedspunkter:
- Hvilken praksis er der for, hvordan forældre inddrages og medtænkes i indsatser omkring barnets sproglige udvikling i dagtilbuddet?
- Hvordan inddrager og vejleder I forældrene i, hvordan de gennem supplerende aktiviteter i hjemmet kan understøtte den sproglige udvikling hos deres barn?
Når sprogvurderingen ved 3 år placerer sig i særlig eller fokuseret indsats kontaktes logopæd/flersprogsvejleder i forhold til sprogvejledning og udlevering af Sproggaven.
I indsatsen Sproggaven inddrages forældrene tidligt som en væsentlig ressource i deres barns sproglige udvikling. Der findes i institutionerne kasser med udvalgt materiale, der knytter sig til Sproggaven. Du har som fagprofessionel mulighed for at printe materialer fra Sproggaven, og derigennem være med til at skabe sammenhæng for barnet ved også at inddrage materialet i den pædagogiske praksis i dagtilbuddet. Materialer til Sproggaven der kan printes, finder du her
Forældrene har vigtig viden og erfaring omkring barnets sprog, og er derfor vigtige at inddrage i arbejdet omkring en sproghandleplan, og når der søges support fra PPL