Sprogansvarlige og netværk for Kommunikation og Sprog
Det er vores hensigt, at alle dagtilbud i Silkeborg Kommune har:
- Sprogansvarlige pædagoger i alle børnehus samt sprogvejledere fra dagplejen, som gennem deltagelse i læringsnetværket Kommunikation og Sprog kvalificeres til at understøtte arbejdet med børns sproglige udvikling i hjem og dagtilbud
- Mulighed for at dele erfaringer og viden om at skabe sproglige læringsmiljøer af høj kvalitet
- Fokus på at eksperimentere og undersøge nye praksisformer inden for læreplanstemaet Kommunikation og Sprog
Sprogansvarlige og læringsnetværk for Kommunikation og Sprog
I Silkeborg Kommune er der udarbejdet en strategi for sprog og skriftsprog 0-18 år, som understreger, at alle børn og unge skal have styrket mulighed for at lære så meget, de kan. Sproglige og skriftsproglige kompetencer er en af de vigtigste nøgler til både personlig og faglig udvikling. Formålet med strategien er at skabe et stærkt fundament for en fælles forståelse af, hvad der kendetegner stærke sprogmiljøer, og dermed også en sammenhæng mellem de forskellige sprogmiljøer, børn og unge møder i løbet af deres opvækst.
Der er ligeledes særlige opgaver omkring børns sprog (jf. Dagtilbudsloven §11), der skal varetages i dagtilbuddene.
Som en vigtig del af dette arbejde er der i hvert børnehus en eller flere sprogansvarlige, som løbende opkvalificeres fagligt for at kunne understøtte arbejdet med børns sproglige udvikling i hjemmet og dagtilbuddet. For dagplejen er det gældende, at to pædagogiske ledere har særlig viden i forhold til at understøtte det sproglige arbejde i dagplejen.
I Silkeborg Kommune har man etableret læringsnetværk – herunder et netværk for Kommunikation og Sprog. Her deltager de sprogansvarlige pædagoger samt sprogvejledere fra dagplejen i 3-4 møder årligt.
Indholdet tager afsæt i:
- Dagtilbudsloven (herunder de pædagogiske læreplaner)
- Silkeborg Kommunes Sammenhængende Børne- Ungepolitik
- Strategi for Dagtilbud i Silkeborg Kommune
- Strategi for sprog og skriftsprog 0-18 år
- Mindset for inklusion
Formålet i læringsnetværket Kommunikation og Sprog:
- At skabe læring og kompetenceudvikling på tværs af institutionerne via erfaringer og viden som deltagerne producerer i praksis med kolleger og børn.
- At skabe en ramme for medarbejdernes kompetenceudvikling, så struktur og indhold i højere grad harmonerer med den styrkede pædagogiske læreplan under kommunikation og sprog.
- At eksperimentere og undersøge nye praksisformer inden for det enkelte læreplanstemaet kommunikation og sprog.
- At udbrede viden og erfaringer fra institutionernes praksis og arbejdet i netværkerne til kolleger, forældre, ledelse, politikere og forvaltning. (læs mere ift. rammebeskrivelse for netværk på dagtilbud)
Alle dagtilbud arbejder med disse 2 sproglige læringsmål (jf. Læreplanstemaet Kommunikation og sprog i Dagtilbudsloven):
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.
Som en vigtig del af sprogarbejdet er der i hvert børnehus mindst en eller flere sprogansvarlige, som løbende kvalificeres fagligt for at kunne understøtte arbejdet med børns sproglige udvikling. Der er obligatorisk deltagelse for de sprogansvarlige i de 3-4 årlige møder i læringsnetværket Kommunikation og Sprog.
2 pædagogiske ledere fra dagplejen kvalificeres ligeledes til det understøttende sprogarbejde gennem deltagelse i læringsnetværket for Kommunikation og Sprog.
De sprogansvarliges ansvarsopgaver aftales ud fra nedenstående retningslinjer i samarbejde med ledelsen i dagtilbud, som har det overordnede ansvar.
Ledelsen skal prioritere og sikre, at den sprogansvarlige har de fornødne kompetencer og tid til at løse nedenstående opgaver.
Den sprogsvansvarlige pædagog:
Leder og sprogansvarlig afstemmer hvorledes nedenstående punkter konkret kan udmøntes i praksis i de enkelte børnehuse. Den sprogansvarlige pædagog:
- Udformer i samarbejde med ledelsen en strategi for, hvordan ny viden formidles og anvendes til personalegruppen. På netværksmøderne for Kommunikation og Sprog faciliteres inspiration til denne proces.
- Det er op til det enkelte dagtilbud at vurdere, om Sprogvurderingen 3-6 foretages af kontaktpædagogen eller den sprogansvarlige.
- Vejleder i samarbejde med ledelsen pædagoger i, hvordan forældre bedst understøtter deres barns sproglige udvikling.
- Understøtter arbejdet med udførelsen af Sprogvurdering 3-6 og Sprogtrappen 0-3. Understøttelse kan være: At hjælpe med at omsætte data til praksis, at lære kolleger at anvende værktøjerne.
- Vejleder i og understøtter kollegaer i udarbejdelse af sproghandleplaner for børn med behov (eventuelt i samarbejde med tale-hørekonsulenter og flersprogsvejleder) samt formidling til forældre.
- Deltager årligt i 3-4 møder i læringsnetværket for Kommunikation og sprog.
- Er inspirator og igangsætter i det sproglige miljø i dagtilbuddet, herunder at være tovholder for materialer til sprogarbejdet (læs mere i afsnittet sproglige læringsmiljøer).
- Holder sig fagligt ajour med ny viden om sprog.
- Er ansvarlig for, at Skattekisterne bliver tjekket ved modtagelse og aflevering og er klar til afhentning, når de rokeres.
- Er ansvarlig for at samle og ajourføre materialer fra Sproggaven.
- Har mulighed for at mødes i lokale netværk med de andre sprogansvarlige i institutionen med henblik på at kunne inspirere og viden dele med hinanden med henblik på intern kapacitetsopbygning. Der er mulighed for at invitere PPL ind i forhold til support.
- Deltager i overgangsmødet april/maj med skolen med henblik på at styrke den sprogpædagogiske praksis i overgangen til skole se flowchart her
- Samarbejder med skolens læsevejleder og/eller børnehaveklasselærer om sproglige overgange. Dette kan tage afsæt i praksisnære sprogpædagogiske aktiviteter (fx lydsymboler, rim, sproglege, skrivemiljøer).
- Orienterer sig på de relevante digitale platforme (AULA, Googledrev)
Den sprogansvarlige pædagog og sprogvejledere/pædagogiske ledere i dagplejen har mulighed for at søge sparring ved talehørekonsulent/flersprogsvejleder blandt andet ift. enkelte børn, det sproglige læringsmiljø, tolkning af data i forbindelse med Sprogtrappen 0-3 og Sprogvurdering 3-6.
Der er mulighed for at invitere PPL med som support i dagtilbuddets lokale netværk for sprogansvarlige
Der er mulighed for at invitere logopæden til en sprogvejledning. Dokument til sprogvejledning: Til pædagogiske medarbejdere. Til forældre.
Der er mulighed for sparring hos flersprogsvejlederen.
Der er mulighed for at invitere PPL med som support til den anbefalede årlige opfølgning på dagtilbuddets arbejde med sproglige læringsmiljøer og sprogdata (læs mere i afsnittet om vurderingspraksis).
PPL kan efter behov udbyde webinarer målrettet nye sprogansvarlige pædagoger.
Med afsæt i rammebeskrivelsen for læringsnetværket Kommunikation og sprog i Silkeborg Kommunes dagtilbud er lederens rolle og forpligtelse beskrevet som følgende:
- I samarbejde mellem institutionsledere og daglige ledere at skabe rammer for, at de sprogansvarlige i netværket kan formidle viden og sparre med personale om aktiviteter inden for det sproglige område. Dette kan eksempelvis være som et fast punkt på P-møder, et oplæg på en pædagogisk weekend, introduktion til nye medarbejdere eller, at der skabes rum for, at de indgår som sparringspartnere i planlægning af forløb.
- At være rollemodel/understøttende ift. at være nysgerrig og undersøgende inden for det sproglige og kommunikative område.
Herudover skal ledelsen prioritere og sikre at den/de sprogansvarlige har de fornødne kompetencer og mulighed for at udfylde rollen som sprogansvarlig pædagog. Det anbefales, at lederen og den sprogansvarlige i samarbejde finder ud af, hvordan opgaven løses i det enkelte dagtilbud.
I arbejdet omkring ledelse og understøttelse af de sprogansvarlige pædagoger kan du lade dig inspirere af følgende opmærksomhedspunkter:
- Er der afsat tid/ressourcer til rollen som sprogansvarlig (rammeaftale)?
- Hvilke muligheder har den sprogansvarlige for kompetenceudvikling?
- Har de sprogansvarlige mulighed for at videndele i lokale netværk med de øvrige sprogansvarlige i institutionen (intern kapacitetsopbygning)?
- Hvilke kompetencer/ øvebaner vurderer du, der er behov for at kunne udføre en Sprogvurdering 3-6 eller Sprogtrappen 0-3 (læse manualen, se en kollega udføre den, eller evt. behov for deltagelse på workshop)
- Hvilke overvejelser gør du dig i forhold at klæde en ny sprogansvarlig på til funktionen?