Sproglige overgange
Det er vores hensigt at alle dagtilbud i Silkeborg Kommune har:
- Handleplaner for at skabe sammenhæng i de sproglige overgange barnet møder i alderen 0-6 år
- Kvalificerede samarbejder mellem de voksne omkring børnene for at give børnene de bedste betingelser for at erobre ´det nye´
At skabe sammenhæng i den sprogpædagogiske praksis i de overgange børnene møder fra hjem til dagpleje/ vuggestue, fra dagpleje/vuggestue til børnehave, fra børnehave til skole, er vigtigt for børnenes sproglige udvikling, for deres følelse af mestring og for deres mulighed for at bygge videre på noget, de allerede kan.
Det er vigtigt, at vi som fagprofessionelle skaber og styrker denne sammenhæng. Man kan også sige, at der eksisterer et direkte forhold mellem kvaliteten af de voksnes samarbejde og barnets mulighed for og evne til at erobre ’det nye’. Det er således de voksnes ansvar – både ledere, dagplejere, pædagoger, børnehaveklasseledere og forældre – i fællesskab at skabe rammer og indhold, der sikrer, at alle overgange foregår mest hensigtsmæssigt.
Når det lykkes at skabe gode og trygge overgange i børnenes liv, er der større sandsynlighed for, at børnene vil opleve succes i den nye sammenhæng. Dette er især afgørende for de børn, der har mest brug for et systematisk, sprogligt fokus.
Handleplan for sprog
Hvis der på baggrund af Sprogtrappen 0-3 eller Sprogvurdering 3-6 har været behov for sprogindsats er der oprettet en handleplan for sprog (fokuspunkt i H&H) med beskrivelse af de sproglige indsatser, der har været fokuseret på i hjem og dagtilbud.
Handleplan for sprog (fokuspunkt i H&H) skal forblive aktiv i overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave samt fra børnehave til skole, hvis den vurderes at indeholde relevante oplysninger om barnets sproglige baggrund og progression.
Overgangsskema
Hvis familien har modtaget Sproggaven ved 8 måneders alderen af sundhedsplejersken, ved 2 års alderen i dagpleje/vuggestue eller ved 3 års alderen i børnehaven, skal det noteres i overgangsskemaet til barnets næste fase, så modtagende dagtilbud eller skole kan tage udgangspunkt i barnets sproglige ressourcer og bygge videre på den sproglige indsats.
Fra børnehave til skole
Ifølge Silkeborg Kommunes Flowchart for overgang fra børnehave til skole, samarbejder skoleledelse og institutionsledelse om overgangssamarbejdet – herunder også sprog.
- I april/maj afholdes et samlet overleveringsmøde mellem pædagoger (BH) og lærere/pædagoger (SFO/skole) med fokus på den samlede børnegruppe med henblik på klassedannelse. Den sprogansvarlige og læsevejlederen inddrages i overgangen. Institutionsleder/daglig leder indkalder.
Fokusområder i forhold til sprog kan være:
- samarbejdet omkring den sprogpædagogiske praksis i overgangen fra børnehave til skole for den samlede børnegruppe
- overlevering af viden og sprogdata i forhold til børn med behov for særlige indsatser
- overlevering af viden med henblik på klassedannelse
- I oktober/november afholder skoleledelse og institutionsledelse (primære overgangs-samarbejdspartnere møde vedrørende overgangssamarbejdet inklusive sprogvurderinger med henblik på strategiske drøftelser omkring fremtidige fælles indsatser mellem dagtilbud og skole.
(Se inspirationspunkter til drøftelser omkring sprog i overgangen fra dagtilbud til skole under overskriften Sprog i overgang fra børnehave til skole).
Sprog i overgang fra hjem til dagpleje/vuggestue
Det er væsentligt at være opmærksom på, at forældrene har en særlig vigtig position i forbindelse med barnets sproglige og kommunikative udvikling og at de derfor får god mulighed for at dele deres overvejelser og evt. bekymringer i forbindelse med opstart i vuggestue/dagpleje.
Brug eventuelt Sprogtrappens første trin som udgangspunkt for en snak med forældrene om barnets sproglige og sociale udvikling.
- Er barnet begyndt på turtagning med ansigt, smil, mimik?
- Hvordan pludrer barnet?
- Udviser barnet interesse for genstande og personer?
- Gentager barnet egne og andres lyde eller ansigtsmimik?
- Er barnet begyndt at anvende kommunikativ gestik?
- Bruger barnet ansigt/hænder/krop som kommunikativt redskab til kontakt og samspil?
- ……
Hvis familien har modtaget Sproggaven fra sundhedsplejen er det også et godt udgangspunkt i snakken om barnets sproglige udvikling.
Sprog i overgang mellem stuer og dagtilbud
Ved overgang fra dagpleje/vuggestue til det nye læringsmiljø i børnehaven eller imellem stuer i dagtilbuddet kan det være en god idé at arbejde med genkendelighed i børnehøjde. Det kan være i form af de aktiviteter, som børnenes inviteres ind i, og det man er sammen om, fx konkrete sange og bøger, som bliver sunget og læst både før og efter overgangen.
Det kan også være ved, at barnet får en form for overgangsobjekt med sig, enten hjemmefra eller fra det læringsmiljø, det nu forlader. Det kan være en tryghedsskabende ting eller fotos m.m.
Sprog i overgang fra børnehave til skole
For at sikre, at det enkelte barn føler sig kompetent ved mødet med skolen, og at der videreudvikles på de kompetencer, barnet allerede har, anbefales det, at skole og børnehuse arbejder tæt sammen om at skabe læringskontinuitet og sammenhæng i det, der arbejdes med i børnehuse og skole. Dette indebærer bl.a., at den pædagogiske praksis i børnehuse og skole drøftes.
Nedenfor er nogle dialogspørgsmål som kan bruges i drøftelser mellem børnehave og skole i forbindelse med den videre udvikling af overgangssamarbejdet.
- I hvilke sammenhænge har børnene brug for kontinuitet i de sproglige læringsmiljøer fra børnehave til skole?
- I hvilke sammenhænge skaber det god udvikling for børnene at møde nye sproglige læringsmiljøer i skolen?
- Hvordan skaber vi mulighed for, at det børnene allerede kan og ved forbindes med det nye, de skal lære?
- Hvad forstår vi ved begrebet skoleparathed og den børneparate skole/den skoleparate børnehave?
- Hvordan kan vi tænke relevante konkrete overgangsobjekter ind i vores overgangspraksis?
- Hvordan inddrager vi børneperspektivet i samarbejdet omkring overgangen?
- Hvordan inddrager vi forældrene i samarbejdet om overgangen?
- Hvordan kan vi bruge den naturlige sammenhæng, der er imellem læreplanstemaet Kommunikation og Sprog fra børnehaven og de sproglige kompetenceområder, der arbejdes med i børnehaveklassen, i overgangssamarbejdet?
- Hvordan bruger vi data omkring børnene i overgangen fra børnehave til skole? (Silkeborg Kommunes Flowchart for overgang fra børnehave til skole)
- Hvordan kan vi dele viden om de sproglige erfaringer, børnene har med sig, og de betingelser, børnene har for at deltage i børnefællesskabet?
Læs mere om overgange:
Fra børnehave til skole – med sproget i fokus
EMU Forskning g viden: Styrkede overgange
Talehørekonsulenten og flersprogsvejlederen fra PPL tilbyder support i forbindelse med overgangssamarbejdet og i forhold til at omsætte data fra børneprofilen til praksis i læringsmiljøerne.
Forældresamtykke
Opmærksomhed på, at forældrene skal anmodes om samtykke på barnets side i Hjernen og Hjertet i forbindelse med overgang fra sundhedspleje til dagpleje/vuggestue, fra dagpleje/vuggestue til børnehave, samt fra børnehave til skole. Samtykket sikrer, at børneprofilen, der indeholder overgangsskema og aktive fokuspunkter, følger med barnet ind i den næste fase.
I overgangen fra børnehave til skole skal samtykket fra forældrene indhentes senest 15.05. da skolen fra denne data kan kigge ind i børneprofiler for deres kommende skolestartere.
Opmærksomhed på at skabe rammer for at sprogdata og viden fra overgangsskemaer og øvrigt overgangssamarbejde omsættes i praksis i de sproglige læringsmiljøer i dagtilbuddet.
Vejledning til at trække en områderapport og en daginstitutionsrapport fra H&H findes her
Se afsnittene Obligatorisk og Anbefalinger
Børneprofil
Orientere sig i barnets børneprofil i forbindelse med overgang til ny fase eller stue i dagtilbuddet.
Opmærksomhed på at sprogdata og overgangsskemaer fra børneprofilen omsættes i praksis i de nye sproglige læringsmiljøer i dagtilbuddet.
Talehørekonsulenten og flersprogsvejlederen fra PPL tilbyder support i forbindelse med overgangssamarbejdet og i forhold til at omsætte data fra børneprofilen til praksis i læringsmiljøerne.