0. klasse
Opmærksomheder vedr. vurderingspraksis i 0. kl.
Det er fra Børne- og Undervisningsministeriets side besluttet, at det er obligatorisk at gennemføre klassetesten Sprogvurdering i børnehaveklassen (på sprogvurdering.dk) i uge 38-41 i 0. kl. Derudover er det kommunalt vedtaget, at det er obligatorisk at lave Risikotest for ordblindhed med alle elever i slutningen af 0. kl.
Det er obligatorisk i Silkeborg Kommune, at den enkelte skole har en lokal procedure for, hvordan man får analyseret, formidlet og anvendt data fra vurderingspraksissen. Det er en anbefaling at holde en konference, hvor læsevejleder, bh. klasseleder og pæd. leder deltager. Læs mere om det nedenfor.
Sprogvurderingen
Om den klassebaserede sprogvurdering i børnehaveklassen
Sprogvurderingen kan bidrage til at identificere sproglige udfordringer hos elever i børnehaveklassen. Den kan desuden bidrage til, at undervisningen kan tage udgangspunkt i den enkelte elevs sproglige kompetencer og princippet om undervisningsdifferentiering samt understøtte et sammenhængende sprogarbejde i overgangene mellem dagtilbud, børnehaveklasse og 1. klasse.
Den klassebaserede sprogvurdering består af fire sproglige delområder: ordforråd, bogstavkendskab, sætningsforståelse og forlyd.
To delprøver undersøger det talesproglige område:
- Ordforråd vurderer elevens receptive ordforråd.
- Sætningsforståelse vurderer elevens forståelse af sætninger med stigende kompleksitet.
To delprøver undersøger det førskriftlige område:
- Bogstavkendskab vurderer elevens kendskab til bogstavernes form og navn.
- Forlyd vurderer elevens lydlige opmærksomhed.
Elevernes besvarelser bliver omsat til en normeret score, en percentilscore, der viser, hvordan eleverne klarer sig sprogligt sammenlignet med andre børnehaveklasseelever i Danmark på samme tidspunkt af skoleåret.
På baggrund af percentilscoren placeres eleven i en indsatsgruppe, ‘særlig indsats’, ‘fokuseret indsats’ eller ‘generel indsats’. Den viser, hvilken sproglig indsats eleven er vurderet til at have behov for. Resultatet af en sprogvurdering skal betragtes som et kvalificeret databaseret øjebliksbillede af elevens sproglige kompetencer og kan ikke stå alene. Det kan indgå i en samlet vurdering af elevens styrker, udfordringer og behov samt trivsel og udvikling i det hele taget. Hent vejledningen til den klassebaserede sprogvurdering her.
Adgang til test og resultater:
Sprogvurderingen i børnehaveklassen afvikles på hjemmesiden sprogvurdering.dk. For at få adgang til portalen skal medarbejderen have MitID Erhverv. Ønsker du at få oprettet MitID Erhverv, skal du henvende dig til Steen Demuth på steen.demuth@silkeborg.dk, hvor du skal skrive dit fulde navn, skole, silkeskolemail og CPR-nr. Herefter vil du modtage en silkeskolemail med et link til aktivering.
Når man er logget ind på sprogvurdering.dk, skal man klikke ind på “Afvikling” i menuen øverst og derefter vinge af ved klassen/eleverne, der skal testes. Herefter trykkes “Giv adgang”. Derefter er testen klar til afvikling.
Når testen er afviklet, kan medarbejderne med MitID Erhverv altså tilgå resultaterne på sprogvurdering.dk, men resultaterne vil også overføres til H&H. Det forventes fra skoleåret 25/26, at resultaterne kan tilgås i H&H et døgn efter afvikling.
Elever: Ved afvikling af Sprogvurderingen i børnehaveklassen skal eleverne logge ind på sprogvurdering.dk og klikke på “Elever: start sprogvurdering” eller direkte på spvu.dk, hvorefter de skal logge ind med lokalt login. Det er en god ide at sende linket til eleverne, så de ikke selv skal skrive det.
Forbered eleverne på testningen ved at gennemgå demoversionen med dem. Du kan finde den her: https://spvafvikler.sprogvurdering.dk/demo/intro
Sprogvurderingsresultater fra dagtilbud
Det er vigtigt at anvende den data, der overgår fra dagtilbud, og det er fortsat Sprogvurdering 3-6, der anvendes i dagtilbud i Silkeborg Kommune. Der er en overgangsbeskrivelse for alle børn i Hjernen og hjertet, og for de elever, der er sprogvurderet, kan man se deres resultat herpå (hvis forældrene har givet samtykke til overførsel af data).
For de elever, der landede i særlig eller fokuseret indsats på sprogvurdering i dagtilbud, er der udviklet en sproghandleplan ved overgang til skole, som ses under Fokuspunkter på elevens profil i H&H. Dette bør børnehaveklasseleder og evt. også en ressourceperson og en ledelsesrepræsentant sætte sig ind i, inden eleverne starter i 0. kl. Man har adgang til denne data fra d. 15. maj, inden eleverne starter i 0. kl. Når sprogvurderingen i 0. kl. er gennemført, er det i analysen af elevernes resultater også relevant at skele til, om der blev lavet sprogvurderinger i dagtilbud, og i så fald hvordan eleven klarede sig der. Der skal holdes øje med elevernes progression.
Opfølgning på sprogvurderingsresultaterne på klasseniveau
Sprogvurderingsresultaterne på klasseniveau giver skoleleder, læsevejleder og børnehaveklasseleder et indblik i elevgruppens sproglige og skriftsproglige forudsætninger ved skolestart og danner grundlag for at kunne tilrettelægge en differentieret undervisning af eleverne i løbet af 0. kl. De elever, der er udfordrede på Sprogvurderingen har brug for mere tid til og flere gentagelser af de skriftsproglige aktiviteter i 0. kl., og dette bør tænkes ind som et supplerende tiltag/holddeling til denne gruppe elever allerede fra efterårsferien i 0. kl.
Efter sprogvurderingen bør skolen afholde en klassekonference med deltagelse af børnehaveklasseleder, læsevejleder, evt. pæd. leder. Konferencen giver mulighed for en fælles drøftelse og planlægning af det videre arbejde med elevgruppen. Indtil nu har det været en kommunal anbefaling at invitere logopæden med til mødet/konferencen om sprogvurderingen i 0. kl. Det er fortsat en mulighed at kalde logopæd eller læsekonsulent ind til konferencen, men det er ikke længere noget, I skal gøre per automatik – det er ved behov. Vi bevæger os i stedet hen imod, at I beder om support til netop det, I har brug for – og evt. får øje på ved konferencen.
Opfølgning på sprogvurderingsresultaterne på elevniveau
Elever, der er udfordrede i klassetesten, bør undersøges yderligere for at sikre en målrettet indsats. Derfor anbefales det, at skolen afdækker de elever, der placerer sig i særlig og/eller fokuseret indsats yderligere med den individuelle sprogvurdering på sprogvurdering.dk. Det er især aktuelt for de elever, som er udfordret på mere end én af de fire deltest i klassetesten. Man kan søge sparring ved skolens logopæd eller ved læsekonsulenten vedr. hvilke elever, man bør lave den individuelle sprogvurdering med.
Revurdering i foråret
Det kan være relevant at reteste hele klassen eller en gruppe af elever (dem, som placerede sig i særlig og/eller fokuseret indsats i klassetesten i begyndelsen af 0. kl.) for at undersøge elevernes progression og eventuelt effekten af en indsats. Som noget nyt er der indsamlet normer til sprogvurderingen i uge 8-11, dvs. at hvis sprogvurderingens klassetest gennemføres med enkelte eller alle efter jul, så bliver eleverne bedømt efter andre normer end i efteråret – en forårsnorm. Så man kan få et nyt billede af, om de elever man var bekymrede for i efteråret, er kommet efter det, og nu har indhentet andre børn på dette tidspunkt i 0. kl.
Risikotest for ordblindhed
I Silkeborg Kommune er det besluttet, at det er obligatorisk at gennemføre den indledende del af Risikotest for ordblindhed med alle elever i slutningen af 0. kl.
Fordelene ved at gennemføre den med alle elever i slutningen af 0. kl. er:
- At vi med sikkerhed lever op til det nationale krav om at gennemføre Risikotest for ordblindhed med de elever, der er udfordrede.
- Det er et redskab til at evaluere alle elevers begyndende syntesedannelse og ved behov også deres bogstavkendskab. Ifølge opmærksomhedspunktet i Fælles Mål for børnehaveklassen skal eleverne kunne genkende alle bogstavers navn, form og lyd i slutningen af 0. kl., hvilket er et rigtig godt pejlemærke. Er der elever, der er udfordrede i at tilegne sig bogstaverne, kan man bruge den sidste måned af skoleåret på at intensivere træningen, så de har bedre forudsætninger for den videre læseudvikling i 1. kl. Man kan nå at give de udfordrede elever et bogstavkursus inden sommerferien, samt sende særlige materialer til dette med hjem i sommerferien. Man kan fx anvende Bogstavkurset fra ”Sikker læsestart” af Pernille Frost, som tages med hjem til forældrene. Alternativt kan der startes op med dette bogstavkursus umiddelbart efter sommerferien.
- At indsamle data på elevernes kompetencer vedr. syntesedannelse – afkodning af enkeltord. Det giver både børnehaveklasselederen noget feedback ift. elevernes skriftsproglige udvikling, ligesom det giver den overtagende 1. klasses lærer et overblik over spændet i klassen – hvem kan afkode de fleste enkeltord i testen og kan evt. gå i gang med læsetræningen med det samme, og hvem har brug for at blive mere sikker i bogstaverne og syntesedannelse, inden man går i gang med den individuelle læsetræning. Dette er årsagen til, at vi skal gennemføre alle 30 ord med de dygtige elever – dvs. selvom de læser 5 rigtige ord på side 1, skal man alligevel gennemføre hele deltest 1 med dem.
Adgang til materialet og forældrebrev
Find materialerne til Risikotest for ordblindhed her – link til UVM.
Det er en analog testning, der laves individuelt med hver enkelt elev.
Skoleledelserne har fået tilsendt brugernavn og adgangskode, men ved behov kan I kontakte læsekonsulent, Annemette Zimmermann Kristensen (azk@silkeborg.dk) eller Sprog- og skriftsprogsvejleder, Trine Munch Chapelle (tmc@silkeborg.dk) i PPL.
Der er udviklet en kommunal skabelon til et forældrebrev til orientering inden afvikling af Risikotest for ordblindhed i 0. kl. med alle elever. Find brevet her.
Afvikling af Risikotest for ordblindhed i 0. kl.
Alle elever testes individuelt (tast resultater ind i H&H – i modulet: Risikotest for ordblindhed – i stedet for at anvende UVM’s excel-ark).
De tre trin er kort beskrevet her – men den, der skal gennemføre testningen, rådes også til at læse Vejledningen til Risikotest for ordblindhed (særligt s. 11-15).
Find Vejledning til Risikotest for ordblindhed her: https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/specialundervisning/ordblinderisikotesten
- Alle elever: Højtlæsning af ordlister med rigtige ord. Hvis der læses under 5 ord* korrekt, går man videre til deltest 2 – bogstavbenævnelse (man går altså ikke videre til deltest 2, hvis eleven læser 5 eller flere testord korrekt).
*Det er en kommunal anbefaling at sætte barren ved 5 ord. Fra national side er barren sat ved 1 ord (dvs. kun hvis eleven læser 0 ord korrekt, går man videre til bogstavbenævnelse). Men for at gøre nettet lidt mere finmasket, er det en kommunal anbefaling at gå videre og tjekke bogstavkendskabet, hvis eleven læser under 5 ord korrekt.
Hvem: Børnehaveklasselederen eller den overtagende 1. klasses dansklærer kan afvikle trin 1 og i samme ombæring gå videre til trin 2 hos de elever, der går videre hertil.
- De elever der går videre fra trin 1: Bogstavbenævnelse af både store og små bogstaver (benævnes gennemsnitligt 20 bogstaver eller færre, går man videre til den dynamiske test/trin 3).
- De elever der går videre fra trin 2: Dynamisk afkodningstest
- Indlæring af et nyt alfabet
- Læseindlæring med et nyt alfabet
- Videre læsning med et nyt alfabet
Hvem: Læsevejlederen udfører denne test individuelt med de få elever i en klasse, der går videre til trin 3. Det er vigtigt at sætte sig godt ind i testens afvikling – se bl.a. video her med eksempel på afvikling af den dynamiske afkodningstest på siden med alle materialerne. Den dynamiske testning adskiller sig væsentligt fra de andre test, vi anvender. Her er et stort potentiale for at få viden om, hvor hurtigt/langsomt en elev lærer noget nyt med lyd og symboler, og man får ofte viden om, hvad der skal til for at eleven kan lære det næste inden for afkodning.
Til undervisning af elever i risiko for alvorlige afkodningsvanskeligheder kan nævnes materialet Lyd til lyd af Pernille Olsen og Stine Torup Jensen, som er udviklet til de elever, der ved Risikotest for ordblindhed viser sig at være i risiko for alvorlige afkodningsvanskeligheder. Lyd til lyd kan også anvendes til de elever, der på trods af et rimelig bogstavkendskab ikke har knækket det alfabetiske princip på et funktionelt lydsyntese-niveau.
Desuden er der kommet materialet LØFT 1-3 fra Gyldendal, som også er målrettet de udfordrede elever i 1. og 2. kl., der har brug for en fokuseret indsats. Det er ligesom Lyd til lyd udarbejdet til, at det kan anvendes til en gruppe af elever.